Gradnja nuklearke ili umiranje u energetskim mukama!

Upravo tom rečenicom moglo bi se označiti sukus predavanja “Nuklearna opcija u Hrvatskoj” održanog danas u organizaciji Hrvatskog nuklearnog društva u Europskom domu u Zagrebu. Najintrigantniji i najzanimljiviji dio bila je upravo prezentacija prof. Danila Feretića u kojoj je korak po korak objašnjeno zašto je potrebno graditi nuklearku. Kako sam marljivo bilježio podatke, mogu odmah krenuti s razglabanjem.

Muke po hrvatskoj energetici

Godišnja potrošnja električne energije za 2005. godinu, iako je projecirana ponešto manje iznosi oko 15 TWh (tera = 10 na 12-tu), dok je projecirana godišnja potrošnja za 2020 godinu prema podacima dostupnim Hrvatskom nuklearnom društvu 22 TWh (naknadno ispravljeno od gospode iz HEP-a na 25TWh), što podrazumijeva godišnji rast potrošnje električne energije od 2,5 % (naknadno ispravljeno od gospode iz HEP-a na 3-4%). Kako se obično rast potrošnje električne energije vezuje na rast BDP-a, brojke iz HEP-a odgovaraju planovima Vlade o stopi rasta.

Problem je što takvu potrošnju treba odnekud i pokriti!

Razlika od 10 TWh, u odnosu na sadašnju potrošnju i potrošnju 2020. zahtjeva gradnju energetskih objekata pomoću kojih bi bila osigurana godišnja opskrba sa minimalno 1000 MW snage (ekvivalent novog bloka u Kršku kakvog Slovenci kane graditi). Osim toga, do 2020. godine svoj životni vijek završavaju TE Sisak, TE Rijeka, EL-TO i TE-TO Zagreb ukupne snage 1200 MW, tako da smo ovim putem do 2020. stvorili rupu u energetskom sustavu od 2200 MW sigurne energetske opskrbe kojih trenutno nemamo!

Kada pogledamo planiranu gradnju triju plinskih elektrana (Osijek, Sisak i Zagreb) ukupne snage 600 MW te Plomin 3 na ugljen ukupne snage 500 MW, nije teško izračunati da će nam i uz te energetske objekte do 2020. godine nedostajati više od 1000 MW instalirane snage.

Koje su solucije za tih 1000 MW?

Ako se odlučimo za plinske termoelektrane, prvi i osnovni problem jest ovisnost o plinu iz Rusije i Bliskog Istoka, budući da Europa nema znatnih plinskih rezervi. Sama Hrvatska ima ponešto plina u Sj. Jadranu, ali uz postojeću potrošnju od 3 milijarde m3 godišnje i projecirani rast do 2020. godine na 4,5 godine, sa proizvodnjom od 1 milijarde m3 već sada zadovoljavamo jedva trećinu vlastitih potreba, a do 2020. ta bi proizvodnja trebala pasti na petinu sadašnje. Drugim riječima, zalud se Sanader busa u prsa na otvorenju plinovoda Pula - Karlovac, jer ako se i odlučimo za plin, energetika je prva koja ostaje bez plina u trenucima vršnje potrošnje. Još jedan problem jest da 1000 MW plinskih termoelektrana podrazumijeva dodatnu godišnju potrošnju od 1 milijarde m3 plina za što se ja pitam tko li će platit gradnju ne samo dodatnih plinovoda nego i plin kao vrlo skup energent?!

Druga moguća opcija jest 1000 MW u termoelektranama na ugljen, kojeg naravno ima, međutim, on je od svih izvora najveći zagađivač i mi smo preuzevši obaveze iz Kyoto protokola odlučimo li se graditi TE na ugljen u roku nekoliko godina već premašili čak i dodatnu odobrenu kvotu emisija CO2 u atmosferu. Drugi razlog jest i emisija čestica atmosfera, ali i činjenica da su realni putevi dobave ugljena samo morskim putem, a zbog naše orijentiranosti na turizam, gradnju velikih energetskih objekata na obali možemo prekrižiti.

Treća moguća opcija su obnovljivi izvori energije, prije svega plan Vlade o gradnji 300 MW u vjetroelektranama. No, gradnja 300 MW vjetroelektrana podrazumijeva gradnju oko 400 jedinica visine otprilike 50 metara i njihovo postavljanje uglavnom u Dalmaciji. Osim toga 300 MW, zbog ukupne učinkovitosti vjetroelektrana u najboljem slučaju do 20%, možemo računati da je ekvivalent manjem energetskom objektu 70 MW i to još nepouzdane i mahovite proizvodnje. Ako bi se uopće išlo na razvoj vjetroelektrana, njihova ukupna penetracija unutar hrvatskog energetskog sustava ne bi smjela premašiti više od 6% ili možemo očekivati raspade sustava poput onog nedavnog blackouta u Njemačkoj. Drugim riječima 1000 MW u vjetroelektranama značilo bi 1300 ne pretjerano učinkovitih stupova s rotorom na vrhu, a što jednu turističku zemlju baš i ne zanima, zar ne? :-)

Realna opcija, ako se ne bi išlo u gradnju nuklearke, bila bi kombinacija svih ovih izvora koji bi zajedno skrpali tih 1000 MW koji nam nedostaju, no dodatni ograničavajući faktor jest da sada imamo godišnju proizvodnju od 6 milijuna tona CO2, a prema preuzetim obavezama u Kyoto protokolu maksimalna godišnja proizvodnja C02 iznosila bi oko 7 milijuna tona CO2, tako da imamo još malo prostora za manevriranje.

Razlozi za gradnju nuklearne elektrane

I nakon dugačkog uvodnog razmatranja mogućih alternativnih izvora krpanja energetske rupe došlo se i do nuklearne energije kojoj u prilog govori mnoštvo raznih pokazatelja.

Prvi od njih jesu štete na okoliš izražene u EUR po proizvedenom kWh kao pokušaj kvantifikacije i moguće usporedbe utjecaja različitih izvora električne energije. U vodstvu su termoelektrane na ugljen sa 0.06 EUR/kWh, slijede termoelektrane na plin sa 0,02 EUR/kWh, da bi nuklearna energija i obnovljivi izvori energije vodili gotovo mrtvu trku sa 0,003-0,007, odnosno 0,002-0,005 EUR/kWh. Doda li se na to činjenica da obnovljivi izvori imaju visoke cijene proizvodnje električne energije, dok fosilna goriva i nuklearna energija imaju manju, s tim da je u cijenu dobivenog kWh električne energije uračunata i cijena dekomisije nuklearne elektrane, dobivamo evidentan dokaz da su nuklearne elektrane ne samo konkurentne nego i isplative. Osim toga, od 1990. do 2005. godine ukupna efikasnost nuklearnih reaktora bez gradnji novih jedinica sa 72% dignuta je na 84% i nastavlja sa uzlaznim trendom.

Jedini realni razlog zbog kojeg bih bio protiv gradnje jest problem zbrinjavanja radioaktivnog otpada. Pitanja sigurnosti nuklearnih objekata gotovo da su deplasirana tim više što je sigurnosna kultura od nesreće na otoku Tri milje, a pogotovo nakon Černobila dovedena ne samo na vrlo zavidnu razinu, tim više što nakon Černobila već 20 godina nije došlo do curenja radijacije u okoliš. U prilog sigurnosti govori i statistika osiguravajučih društava koja od ukupnih plaćenih premija jedva 10 - 15% iznosa se potroši na naplatu šteta. Da je takva situacija u drugim poljima osiguranja, osiguravateljima bi tekli med i mlijeko.

Prepreke izgradnji nuklearne elektrane u Hrvatskoj

No, u Hrvatskoj, međutim postoje mnoge prepreke gradnji nuklearne elektrane, a prva od njih jest i nepostojanje potencijalne lokacije. Posljednja istraživanja provedena su prije domovinskog rata i uključivala su potencijalne lokacije uz Dunav, potom Vir, Rogoznicu ili danas najizgledniju Prevlaku kod Zagreba. No, do sada niti jedna potencijalna lokacija nije ušla niti u jedan prostorni plan, uključujući i lokaciju za gradnju odlagališta za nisko i srednjeradioaktivan otpad, koje bi, jednom kad se priđe izgradnji nuklearne elektrane također bilo potrebno graditi.

Sljedeća prepreka jest nedostatak ljudskih potencijala, iako samo na FER-u godišnje se proizvede 7-10 vrlo educiranih mladih i perspektivnih kadrova, da se dodatno ne govori o fizičarima, strojarima i drugim mladim inižinjerima elektrotehničke i računalne struke. Možda je puno veći problem ne postojanje popratne domaće industrije kakva je nekoć gradila Krško.

Zašto Slovenci mogu, a mi ne?

Na ovo pitanje dobili smo odgovor od gospodina iz NE Krško. Slovenska vlada je, za razliku od naše vlade, napravila realnu projekciju situacije u Sloveniji za 20 godina temeljenu na postojećim indicijama. Na temelju te projekcije Slovenci su izradili plan u kojeg se uklapa i gradnja drugog bloka NE Krško snage 1000 MW kojeg će vrlo vjerojatno sami realizirati bez uplitanja susjeda u realizaciju. No, očito je da u Sloveniji postoji politička volja da se riješe energetski problemi, dok kod nas te volje jednostavno nema. Naša vlada, je, naime, zaboravila da je energetika osovina razvoja svake države i njene samostalnosti.

Drugi problem jest, a svakako bitniji, da se naši političari boje zamjeriti javnosti koja je iz nekog neutvrđenog razloga čak 78% protiv gradnje nuklearne elektrane. To možda ima veze sa manjkom sustava informiranja kao i državnih tijela i agencija koje bi se bavile upravo tematikom nuklearnom energijom i njenim primjenama, a posebice njenom popularizacijom. Kada, međutim, upitate prosječnog Hrvata, on je protiv nuklearne elektrane, termoelektrane, hidroelektrane, vjetroelektrane ili bilo čega što bi im pod nosom proizvodilo električnu energiju ili nagrđivalo legendarno lijepu hrvatsku prirodu, ali svatko podrazumijeva da će svoju malu dozu struje naći u utičnici.

Svakako u cijeloj priči je precijenjena i uloga zelenih udruga, koje se na današnjoj prezentaciji nisu ni pojavile sa svojim predstavnicima, a ako i jesu od njih nije bilo čuti ni najmanje pitanje vezano uz nuklernu energiju. Prema tome, može se zaključiti da je njihova uloga u cijeloj stvari potpuno minorna u Hrvatskoj.

Pravi razlog, dakle, jest nedostatak političke volje i ne samo toga nego i konsenzusa stranaka koje nas predstavljaju u tijelima i organima vlasti, a koje očito nisu svjesne da upravo zbog njihova nedjelovanja nam i prijeti energetska rupa, koja neće zahvatiti samo pojedine stranke nego i sve nas, a prvi val redukcija mogao bi nas zahvatiti vrlo skoro.

Stoga, političari, što čekate?!

Sve materijale i podatke moguće je naći u prigodnim brošurama Hrvatskog nuklearnog društva, koje preporučam za dodatne informacije, iako nisam njihov član.

Povezani članci

Nuklearna energija - Bez Komentara - 11:01 pm - November 23, 2006 -

7 Komentara »

Komentar by katjusha

November 25, 2006 @ 12:23 am

dobro si rekao, prosječan hrvat je protiv bilo čega što bi proizvodilo energiju a da je vidljivo i da “smeta”. najbolje bi bilo da i energiju uvozimo poput svega ostaloga. ček, pa mi zbilja i uvozimo energiju…

dobar izvještaj, vrlo informativan. nisam znao da se porast potrošenje električne energije veže uz porast bdp-a. zapravo je logično ali nisam do sada razmišljao o tome. i gdje je ta pevlaka kod zagreba? otprilike…

Komentar by Bez Komentara

November 25, 2006 @ 12:39 am

Prevlaka je u razini Dugog Sela ali drito južno uz samu Savu prema Oborovu, pogodna je zato jer u svako doba godine ima dovoljno vode, a već su rađene studije prije 90-te… :-)

Komentar by Liby

November 28, 2006 @ 12:25 pm

Jedino nuklearke mogu osigurati dovoljno struje?>
Ti si bio ažurniji i opsežniji :)

Komentar by Bez Komentara

November 28, 2006 @ 1:53 pm

Hvala, hvala, ja sam actually bio tamo i bilježio primitivnom metodom zapisivanja na papir… :-)) A ova informacija Vjesniku očito treba kako bi popunjavali stranice…

Komentar by blagus

November 30, 2006 @ 6:48 pm

Odličan tekst na temu koja će se s vremenom postati nezaobilazna na našim prostorima.
Zasad udruge za zaštitu okoliša nisu glasne siguran sam da će se sve to u dogledno vrijeme zakomplicirati.
Pitanje je hoće li biti toliko glasne i utjecajne kao npr. zeleni u Njemačkoj, gdje se naglasak stavlja na obnovljive izvore energije, ili ćemo poput Francuske odabrati nuklearke kao rješenje energetskih problema.
Činjenica jest da nuklearke predstavljaju najjeftiniji izvor energije, a i često zaboravljamo da mi iz Zagreba živimo na 20-ak kilometara od nuklearke bez ikakvih većih problema (grijanje Save?).
Ako ćemo odabrati obnovljive izvore, tada strategija mora biti hitno donesena i pripremljena za provođenje.
Švabe su 2005 godine postavili solarnih kolektora na privatne kuće snage 912MW; Samo u Bavarskoj ih je više postavljeno no li u cijelom Japanu i Americi zajedno.
Činjenica je da im država subvencionira mislim čak 50% troškova postavljanja te se obvezuje otkupiti eventualni višak proizvedene energije.
Drugim riječima oni imaju viziju i već ju naveliko provode dok se mi busamo u prsa hidroelektranom snage 42,3MW.
Usprkos tomu sve je izglednije da će se i nijemci u budućnosti morati okrenuti nuklearnoj energiji zbog visokih specifičnih troškova EUR/kWh obnovljive energije.

Komentar by Niko

July 8, 2007 @ 4:10 pm

Bravo samo naprijed!!! Ja radim u Nuklearnoj centrali u njemackoj kao operater u kontrolnoj sobi, odmah bi se vratijo u hr ako bi se gradila nuklearka!!!

Komentar by stallkerman

August 5, 2007 @ 1:58 pm

… vrlo zanimljiv blog…pročitao sam par tekstova a kako je pisano vrlo logično (iako ti nedostaju neke informacije), rekao bih da je to utjecaj akademskog obrazovanja, recimo sa FER-a… što se tiče energetske politike, slažem se da je vjerovatno jedna od dvije, tri, ako ne i najvažnija stvar i da je mnogima (strankama) promakla, što iz neznanja, što iz populističkih, pragmatičkih i predizbornih predstava… ne zaboravi da je Ljubo nesuđeni el.inženjer, a i Ratko i Ivo su dobro upoznati i sa nuklearnom opcijom… sve u svemu slijedeći gospodarski i investicijski ciklus dobrano će se vezati uz prijeko potrebno osiguranje elektroenergetske infrastrukture… cestogradnja je priča sa silaznom putanjom… priča o privatizaciji elektroenergetskog sektora (otvaranje vrata strancima) kao preduvjet energetskog preživljavanja je na staklenim nogama… pitaj mađare šta bi dali kad bi mogli povratiti privatizirani elektro-energetski sektor (od amera, njemaca)… činjenica je da je trenutno raspoloživo cca 4000 MW instaliranog kapaciteta (plus cca 600MW u zemljama bivše države), ali to su teoretski kapaciteti i u mnogome ovise o hidrološkoj situaciji (cca 2000MW je u hidroelektranama i kada dođe sušna godina onda je panika), kao što je i raspoloživost termoelektrana (održavanje, kvarovi…)relativna stvar, tako da, ne da će trebati, već sada nedostaje cca 1000 MW instaliranih kapaciteta, a sa rastom GDP-a od 4-5 % (ulazak u EU)i otpis starih objekata trebat će do 2020. osigurati i puno više od 2000 MW novih kapaciteta… jer ni opskrba iz susjedstva više neće biti tako jednostavna i dostupna kao prije, pa se i sada u cijeloj regiji osjeća zatvaranje Kozloduja u Bugarskoj (cca 900 MW nuklearka ruske tehnologije) i ubrzani gospodarski rast balkanskih zemalja i potreba za elektr. energijom. Kosovo sa jednim od najvećih zaliha ugljena (ali pazi ovo … jeftinog površinskog kopa) zato i jeste miljenik US/EU establishmenta…i vjerovatno novo najveće gradilište energetskih objekata u ovom dijelu Europe… projekcije World Bank govore o cca 20 bilion $ investicija u desetak godina…

Kao moguća opcija … recimo IPO HEP-a, djelomična privatizacija uz zadržavanje jednog dijela (dok se može zbog EU) u državnim rukama, mirovinskim fondovima…obvezno dizanje cijene el.energije koje jedino može osigurati ozbiljni ciklus investicija u nove energetske objekte i infrastrukturu (cijena el.energije je podcjenjena u SEE i svakako će ići gore)… i slažem se diverzificirati energente koliko je to moguće (priča sa ugljenom uz korištenje moderne tehnologije nije ni blizu kraja - termoelektrane na ugljen u centru Ljubljane, Stockholma, Beča… govore u prilog tome, o plinu bi se moglo napisati stranice… posebno o sigurnosti i pravcima dobave), a što se tiče nuklearke, bez obzira na logiku stvari, trebat će tu snažni konsenzus, manje politikanstva i još puno IP rada… nešto kao indoktrinirano “osvještavanje” građana o potrebi ulaska u EU i NATO…

[ RSS komentara] [Trackback URI.]

Napomena: Znam da u osnovnoj niti srednjoj vjerojatno niste voljeli matematiku, ali za razliku od vas, uistinu sam uvjeren da spammeri ne znaju zbrajati i to je ono što vas čini čovjekom, a ne zlobnom mašinom... :-)

A sada nabacite osmijeh te polagano i bez ljutnje upišite komentar kojeg ste željeli... :-)